ילדים ומסכים | איך מתמודדים?

איך מתמודדים עם ילדים ומסכים?

החופש הגדול מהווה זמן לגיטימי עבור ילדינו לצבור שעות מסך נוספות. החופשה היא זמן רביצה אין סופי מול שלל האטרקציות: טלוויזיה, אייפד, פלאפון, משחקי מחשב וכו'. לעיתים קרובות, נושא המסכים מהווה מוקד לקונפליקטים בין הורים לילדים. בעוד שילדים מרותקים למסכים ויכולים לבלות כך כל היום, ההורים מוטרדים, ובצדק, מהזמן ה"מבוזבז", מהתכנים שהילדים חשופים אליהם ומתופעת ההתמכרות למסכים. אז איך מתמודדים עם ילדים ומסכים?

במאמר זה אציע מספר טיפים להורים שיכולים להקל על ההתמודדות בתחום זה.

הקציבו זמן מוגבל לפעילות עם מסכים:

בעוד שזה קשה עד בלתי אפשר למנוע מהילדים לחלוטין לבלות מול המסכים, אפשרי ואף מומלץ להחליט מראש "כמה זמן?" ו"מתי?". החליטו מהו פרק הזמן הסביר בעיניכם לשימוש במחשב/בטלוויזיה ומה הוא הזמן המתאים לכך במהלך היום, שתפו את ילדכם בכך והתמידו בכך לאורך זמן. בהתחלה יתכן וילדכם יתמרדו כנגד ההגבלה הזו, אולם כמו עם כל דבר, במידה ותכניסו התנהלות זו ליום יום ותתמידו בה, לאחר זמן מה ילדכם יקבלו זאת כחלק מהשגרה. בהתאם לגיל הילד, אפשר אף לשתפו בתוכנית ובקבלת ההחלטות ולבדוק עמו באיזה זמן ביום הוא מעדיף את "זמן המסך". עם זאת, כמובן שחשוב לבחון כיצד הדבר משפיע על המשך היום ועל התפקוד. אם רואים שהזמן שנבחר פוגע בתפקוד בהמשך היום, אז כמובן שחשוב לשנות זאת (לדוגמא אם רואים שילד שפותח את היום בצפייה בטלוויזיה לאחר מכן, "נדבק" אל המסך ולא רוצה לעסוק בפעילויות אחרות, כדאי להעביר את זמן הצפייה בטלוויזיה למועד אחר במהלך היום).

נטרו את התכנים שילדיכם חשופים אליהם:

אמצעי התקשורת חושפים את ילדנו לעולם תוכן רחב ולשלל תכנים שלא תמיד מתאימים להם. חשוב לבקר את התכנים שאליהם הם חשופים ולצמצם את החשיפה לתכנים שעלולים לפגוע בהם. כדאי לצמצם חשיפה לפרסומות (למשל על-ידי צפייה בDVD במקום סרט בטלוויזיה) ולתכנים בעלי אופי אלים או מיני (ניתן להיעזר בסיווג הצפייה). בנוסף, חשוב להשגיח על השימוש באינטרנט והגלישה ברשתות החברתיות. כיום, קיימות אפליקציות אשר תומכות בשימוש בטוח באינטרנט, כדוגמת google family link ושירותי "גלישה בטוחה" של ספקיות האינטרנט). באפליקציות מסוג זה ניתן לנטר את זמן המסך של הילדים. ניתן למשל להחליט על הזמן שבו הטלפון "ננעל", לפקח על האפליקציות שהילדים מבקשים להוריד, וכן, לחסום תכנים אשר אינם מתאימים לילדים.

עודדו את ילדכם להשתמש במסכים כדי ללמוד דברים חדשים:

בעוד שהורים, לעיתים קרובות, רואים במסכים "אויב" ומתנגדים לשימוש שבהם, חשוב לזכור שאמצעי הטכנולוגיה טומנים בחובם גם יתרונות רבים. אחד מיתרונות אלו הינו האפשרות ללמוד דברים חדשים בקלות ובהנאה. ילדים יכולים להשתמש באמצעים הטכנולוגים לשם למידה פורמאלית. לדוגמא לחפש מידע ב"וויקיפידיה" כשהם כותבים עבודה לבית הספר. אולם חשוב לזכור גם שניתן ללמוד באופן לא פורמאלי. ילדים יכולים ללמוד  מתוך צפייה בסרטי טבע, סרטי היסטוריה, משחקי טריוויה און ליין, כמו גם מתוך צפייה בסרטוני הדרכה ביו טיוב של “how to..?”. לדוגמא: איך לצייר? איך להכין עוגה? איך להכין סליים? אפילו אם התוכן נראה לכם שטותי או לא רלוונטי, יש ערך להתנסות של הילד בדבר חדש, לסקרנות ולעניין שהוא מגלה.

השתמשו בתכנים שעולים מהמסכים למטרות נוספות:

כאמור, במקום לראות במסכים "אויב", אפשר להתיידד איתם ולהשתמש בתכנים שהילדים כל כך אוהבים למטרות אחרות. למשל עבור ילד שראה את כל הסרטים של הארי פוטר, אפשר לקנות את הספרים ובכך לעודד אותו לקרוא. אפשר להשתמש בתכנים שמעניינים את הילד כנושא לשיחה וכהזדמנות להתעניין במשהו שהילד אוהב ועסוק בו. פעמים רבות מכשיר הטלוויזיה משמש כ"בייביסיטר" ומפנה את ההורה לעיסוקים אחרים. עם זאת, יש ערך גם לצפייה משותפת בסדרות או סרטים. לאחר הצפייה בסרט אפשר לדבר עליו, להחליף רשמים וחוויות. כך, הילד מרגיש שהמבוגר מגלה עניין בעולם התוכן שלו ולומד להרחיב את נקודות המבט שלו על דברים.

לסיכום, הפכו את השימוש בעזרים הטכנולוגיים לחכם, מהנה ובטוח באמצעות: הגבלת זמן ומועד הצפייה, ניטור התכנים שילדכם חשופים אליהם, עידוד לשימוש באמצעים הטכנולוגיים לשם למידה ושיח אודות התכנים הנצפים.  כך תוכלו לנהל את החשיפה של ילדכם לאמצעים טכנולוגיים ולהפיק ממנה את המיטב.

 

אולי יעניין אותכם לקרוא גם על:

האם שימוש מוגבר במסכים עלול לגרום להפרעת קשב מסוג ADHD?

הדרכת הורים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מקור תמונה

@ כל הזכויות שמורות לגל סגל  פסיכולוגית בתל אביב   נייד: 054-5501582    דוא"ל: segalgal123@gmail.com

ילדים ומסכים

רוצה להתייעץ עם פסיכולוגית גל סגל?

השאירו פרטים לייעוץ ללא התחייבות

מאמרים אחרונים

כתבו לי

דילוג לתוכן